Dolaskom voza „Connecting Europe Express“ u železničku stanicu Beograd Centar, zvanično je otvoren „Zapadnobalkanski železnički samit 2021“. Voz su juče dočekali i obišli premijerka Ana Brnabić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović i zamenik glavnog direktora za Sektor mobilnost i saobraćaj u Evropskoj komisiji Maja Bakran Marčić, kao i generalni direktori železničkih društava. Premijerka je tom prilikom izjavila da su u Srbiji planirani železnički projekti vredni više od šest milijardi evra, kao i da je cilj da Srbija kompletno modernizuje železnički saobraćaj i prugama se poveže sa svim zemljama u regionu i sa EU. Međunarodni voz „Connecting Europe Express“, pokrenula je Evropska unija u okviru obeležavanja Evropske godine železnice 2021. i koji će za nešto duže od mesec dana proći kroz 26 država na starom kontinentu. Organizatori Železničkog samita Zapadnog Balkana 2021. koji je održan u hotelu Hajat, bili su Stalni sekretarijat Transportne zajednice, Evropska investiciona banka (EIB) i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), a domaćin događaja Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

srbija kargo na samitu zapadni balkan

Samit je okupio ministre saobraćaja iz regiona i zemalja članica EU koje se graniče sa Zapadnim Balkanom, predstavnike Evropske komisije i profesionalce iz oblasti železnice, sa ciljem da se unaprede regionalne i evropske saobraćajne politike i doprinese bezbednijem, bolje povezanom i održivom železničkom saobraćaju. Tokom samita, resorni ministri su potpisali i deklaraciju „Posvećenost železnici“. Izgradnja moderne digitalizovane železničke mreže sa direktnim ekspresnim vozovima, koji povezuju najznačajnije gradove u regionu, doprineće uspostavljanju bolje povezanosti, sigurnijem obliku transporta za poslovna i privatna putovanja na Zapadnom Balkanu i održivosti životne sredine, saglasili su se ministri saobraćaja u regionu. Određeni su prioriteti, koji uključuju ponovno uspostavljanje mreže vozova, u cilju bolje povezanosti u regionu i EU, unapređenje procesa digitalizacije sistema železnica u oblasti razmene podataka kod prekograničnog prevoza putnika i robe, poboljšanje bezbednosti pružnih prelaza kao i otvaranje železničkog tržišta.

„Imajući u vidu da železnički saobraćaj ima najmanje štetan uticaj na životnu sredinu, on je odgovoran za izuzetno mali postotak emisija gasova sa efektom staklene bašte i ima veliki potencijal da doprinese ekonomskom napretku celog regiona“, kazao je Matej Zakonjšek, direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice.

Tokom Samita, održano je nekoliko panela diskusija, a jedna od njih je bila pod nazivom „Poslovanja železnice“, kome su prisustvovali direktori železničkih operatera iz regiona. Jedan od panelista bio je i generalni direktor „Srbija Kargo“ a.d. Dušan Garibović, koji je tom prilikom poželeo ugodan i uspešan boravak u Beogradu i Srbiji i objasnio da je naša kompanija nacionalni operater, koja posluje u konkurenciji sa 11 privatnih prevoznika, od momenta kada je tržište prevoza robe železnicom otvoreno 2016. godine. „Naša borba nije samo borba sa Kovidom i njenim posledicama, već borba sa nekoliko realnosti koje se najbolje vide odavde gde mi živimo i radimo, a malo teže se primećuju sa strane. Suočavamo sa infrastrukturnim problemima, pre svega zbog velikih i kapitalnih infrastrukturnih radova, koji značajno otežavaju posao svim železničkim prevoznicima i istovremeno nasleđen izuzetno loš i star vozni park restrukturiranjem Železnica Srbije. Uprkos tome, a zahvaljujući ofanzivnoj politici i ambijentu, koje je stvorilo rukovodstvo Republike Srbije u poslednjih nekoliko godina, imamo velike investicione projekte i uspevamo da ispratimo povećanje proizvodnje velikih investitora i privrednih subjekata, koji imaju sve veću potrebu za povećanom uslugom i servisom železnicom“, između ostalog rekao je generalni direktor.

dusan garibovic na samitu zapadni balkan

Potrebno je zadovoljiti i infrastrukturu i korisnike prevoza, odnosno povezati ih, u čemu Srbija Kargo uspeva i najveća je satisfakcija to što su svi korisnici, za koje Srbija Kargo ekskluzivno prevozi, već godinama zadovoljni, bez obzira na probleme sa kojima se suočava (obilazni pravci, korišćenje dizel vuče umesto elektro vuče usled neelektrificiranih pruga…), što u mnogome povećava troškove, odnosno rashode.

„Poslovanje je teško, ali smo se mi opredelili da idemo u dva pravca, jedan je strateški, da pratimo sve platforme i direktive poslovanja u EU, pa smo u tom smislu pre dve godine kupili 16 višesistemskih Vektron lokomotiva, kao zalog za budućnost, a sa druge strane svakodnevno pokušavamo da doskočimo problemima koji se pojavljuju zbog infrastrukturnih radova i zatvora pruga, da bi korisnicima prevoza omogućili da u željenom vremenu prevezu svoju robu“, kazao je Garibović. Takođe je pomenuo dobru saradnju sa svim regionalnim, pre svega nacionalnim, ali i privatnim operaterima, kao i činjenicu da će Srbija kroz koju godinu imati reprezentativnu infrastrukturu i vozna sredstva, ali da se do tada korisnici prevoza moraju držati zadovoljni. „Pratićemo šta rade uspešniji i bolji od nas, ali istovremeno apelujemo na veću fleksibilnost i veću tolerantnost prema železničkim kargo preduzećima, imajući u vidu nemoguće uslove u kojima poslujemo, kako bismo spremno dočekali vreme kako se posluje u zemljama Evropske Unije“, dodao je generalni direktor u završnici diskusije.